Την προτροπή του Κωνσταντίνου Καβάφη από την «Ιθάκη» του, ακολουθήσαμε, για να μάθουμε από τρεις «σπουδασμένους», κομμάτια της ελληνικής ιστορίας που αφορούν την επανάσταση του 1821.
Στα πλαίσια των εκδηλώσεων για τον εορτασμό της Εθνικής επετείου για την Επανάσταση του 1821, διοργανώσαμε στο σχολείο μας ημερίδα με θέματα:
«ΡΗΓΑΣ ΚΑΙ ΙΩΑΝΝΗΣ ΚΑΠΟΔΙΣΤΡΙΑΣ:
Η ΣΥΜΒΟΛΗ ΔΥΟ ΣΠΟΥΔΑΙΩΝ ΑΝΔΡΩΝ
ΣΤΗΝ ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΕΠΑΝΑΣΤΑΣΗ ΤΟΥ 1821
&
ΠΟΙΗΣΗ ΚΑΙ ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΕΠΑΝΑΣΤΑΣΗ
ΔΙΟΝΥΣΙΟΥ ΣΟΛΩΜΟΥ : «ΕΛΕΥΘΕΡΟΙ ΠΟΛΙΟΡΚΗΜΕΝΟΙ»
την Πέμπτη 27 Μαρτίου 2014, στις 12:00, στην Αίθουσα εκδηλώσεων.
Η ημερίδα απευθυνόταν στους μαθητές της ΣΤ΄ τάξης των δύο συστεγαζόμενων σχολείων, που διδάσκονται στο μάθημα της Ιστορίας τα γεγονότα της ελληνικής Επανάστασης.
Ομιλητές ήταν οι Πανεπιστημιακοί :
Δρ. Δημήτριος Καραμπερόπουλος
Παιδίατρος, Διδάκτωρ της Ιστορίας της Ιατρικής,
Πρόεδρος της Επιστημονικής Εταιρείας Μελέτης
Ρήγα ? Φερών ? Βελεστίνου
Παρασκευή Β. Μόλαρη PhdC
Φιλόλογος Αγγλικής και Ελληνικής
Ιστορικός-Μεταφράστρια, ΜΑEd II
Υποψ. Διδάκτωρ Ιστορίας Ιονίου Πανεπιστημίου
Δρ. Δημήτριος Ν. Φίλιας
Αναπληρωτής Καθηγητής Λογοτεχνικής
Μετάφρασης Ιονίου Πανεπιστημίου – Συγκριτολόγος
Με τις εισηγήσεις που έκαναν για τη ζωή και το έργο του Ρήγα Βελεστινλή, του Ιωάννη Καποδίστρια και του Διονύσιου Σολωμού, προκάλεσαν το έντονο ενδιαφέρον των μαθητών της ΣΤ΄ τάξης, στους οποίους απευθύνονταν.
Οι μαθητές των συστεγαζόμενων σχολείων, 20ου ? 25ου , αποτέλεσαν ένα υποδειγματικό ακροατήριο. Έθεσαν εύστοχα ερωτήματα και εξέφρασαν τους προβληματισμούς τους πάνω σε όσα άκουσαν ή γνώριζαν και ήθελαν να τα ξεμπερδέψουν στο μυαλό τους.
Οι δάσκαλοι των τμημάτων, οι διευθυντές των δύο σχολείων, η υποδιευθύντρια του 25ου ? συντονίστρια της ημερίδας, καθώς και ο κύριος Σχολικός Σύμβουλος της περιφέρειάς μας, απόλαυσαν τη ροή του προγράμματος και τη συζήτηση, με σεβασμό και ενθουσιασμό.
Οι «σπουδασμένοι» καλεσμένοι μας, δεσμεύτηκαν και για επόμενες συναντήσεις με μαθητές και εκπαιδευτικούς του σχολείου μας για να μας φωτίσουν με τις γνώσεις τους και να γίνουν αρωγοί στο δύσκολο έργο της διερευνητικής διαδικασίας της μάθησης.
Οι ερωτήσεις – προβληματισμοί των μαθητών:
ΡΗΓΑΣ ΦΕΡΡΑΙΟΣ ? ΒΕΛΕΣΤΙΝΛΗΣ
- Υπήρχε άλλο επώνυμο για τον Ρήγα, ή το Φερραίος και το Βελεστινλής με τα οποία τον ξέρουμε είναι τα οικογενειακά του ονόματα;
- Πώς ήταν η ζωή του Ρήγα; Ήταν πάντα κυνηγημένος για αυτά που υποστήριζε;
I. ΚΑΠΟΔΙΣΤΡΙΑΣ
- Γιατί ο Καποδίστριας αρνήθηκε να αναλάβει την αρχηγεία της Φιλικής εταιρείας το 1820;
- Τι διασυνδέσεις είχε ο Καποδίστριας, με ποιους και πώς τον διάλεξαν για κυβερνήτη της Ελλάδας το 1827;
- Το 1822, ο Καποδίστριας έφυγε από τη ρωσική αυλή. Γιατί; Πού πήγε;
- Πού βρήκε ο Καποδίστριας τόσα χρήματα για να κάνει τόσα πολλά έργα; Τους δασκάλους, για τις σχολές και τα σχολεία που ίδρυσε, πού τους βρήκε; Τους πλήρωνε;
- Ποιοι δολοφόνησαν τον Καποδίστρια και γιατί;
- Θα ήταν διαφορετική η ιστορία της Ελλάδας αν δεν είχε δολοφονηθεί ο Καποδίστριας;
- Μήπως στη δολοφονία του Καποδίστρια έπαιξε ρόλο κάποια ξένη δύναμη;
Δ. ΣΟΛΩΜΟΣ
- Γνωρίζουμε για τον Διονύσιο Σολωμό ότι ήταν γιος εύπορου πατέρα και μητέρας με ταπεινή καταγωγή.
- Τι κλίμα επικρατούσε στην οικογένειά του; Πώς επηρέασε αυτό το κλίμα τη ζωή του και το έργο του;
- Πώς έγινε ο εθνικός μας ποιητής ο Διονύσιος Σολωμός;
- Στον Εθνικό μας ύμνο, λέμε:
Σε γνωρίζω από την κόψη
Του σπαθιού την τρομερή
Σε γνωρίζω από την όψη
Που με βια μετράει τη γη
Με τη λέξη βια, τι εννοεί ο ποιητής, βία ή βιασύνη